Загальні характеристики дисципліни

Навчальне навантаження з дисципліни

Методи навчання і форми контролю

Галузь знань 01Освіта/Педагогіка

02 Культура і мистецтво

(шифр, назва)                   

Кількість кредитів – 3 ЄКТС

Методи навчання

 

Лекції із застосуванням аудіо та відео слайдів.   Семінарські  заняття.

 

Спеціальність  014.13 Середня освіта (Музичне мистецтво)

025 Музичне мистецтво

(код, назва)              

Загальна кількість годин -90

Денна

Заочна

Галузь знань 01Освіта/Педагогіка

02 Культура і мистецтво

(шифр, назва)                   

Лекції:

18

 

Семінарські (практичні) заняття:

Статус дисципліни

(Нормативна/вибіркова)

вибіркова

16

 

Лабораторні заняття:

Форми поточного контролю

 

Модульні контрольні роботи, тестові завдання

Рік вивчення дисципліни за навчальним планом 3 (2019)

-

-

Індивідуальна робота:

Семестр                  V

-

-

Самостійна робота:

Тижневе навантаження (год.)

- аудиторне:    2 години

- самостійна робота:  3,3 год.

56

 

Форма підсумкового контролю

Залік

Співвідношення аудиторних годин і годин СРС:

Мова навчання українська

1/1,6

 

Передумови навчання

Базові знання з фізики, теорії музики, гармонії

 

            Мета і завдання навчальної дисципліни - формування у майбутніх учителів готовності до використання сучасних знань з теорії звуку, музично-інформаційних технологій у музично-педагогічній діяльності. Ознайомлення з сучасними досягненнями музичної акустики, технологіями фіксації звуку, оволодіння основами техніки формування та обробки звуку, набуття компетенцій апаратної обробки сигналу, теоретичного та практичного досвіду самостійного здобуття цікавої та корисної фахової інформації за тематичними вимогами.

Програма навчальної дисципліни: Історія музичної акустики. Три етапи взаємовідношень людства та звуку. Звукова хвиля. Фізичні властивості звуку. Основи психоакустики. Закон Фехнера. Шкала Стівенса. Фізіологія слуху. Нелінійність слуху. Комбінаційні суб`єктивні тони. Тембр. Закономірності сприйняття музичних та мовних сигналів. Склад і класифікація музичних інструментів. Акустика натуральних джерел звуку. Акустичні характеристики оркестрів. Історія оркестрів. Типи оркестрів. Акустика вокальної мови. Основні механізми звукоутворення та сприйняття мови. Акустика приміщень (концертно-театральних залів та студій). Архітектурна акустика. Статистична, геометрична та хвильова теорія структури звукового  поля. Формула Ейрінга. Формула Релея.

Бібліографія: 1. Алдошина И.А., Вологдин Э.И., Ефимов А.П., Катунин Г.П. Электроакустика и звуковое вещание :Учеб.пособие для вузов. Горячая линия-Телеком, 2007. 2. Вахитов Ш. Я., Ковалгин Ю. А., Фадеев А. А., Щевьев Ю. П. Акустика : учебник для вузов. Горячая линия - Телеком, 2016. 3. Общая акустика. М.А. Исакович. Учебное пособие. Издательство "Паука", Главная редакция физико-математической литературы, М.,1973. - 496 с. 4. Сапожков М. А. Звукофикация открытых пространств. Радио и связь, 1985.

Методичне забезпечення: Протягом лекцій студентам даються конспекти лекцій. Аудіо та відео матеріал.

Реєстрація на навчальну дисципліну: шляхом анкетування.  

Зауваження: Необхідні базові знання з теорії музики, гармонії, фізики в об’ємі ЗОШ.

Лектор: Кульбовський Петро Миколайович, ст. викладач.

Факультет: факультет мистецтв, НПУ ім. М.П. Драгоманова

Адреса: 01010, м.Київ, вул.Тургенєвська, 11. телефон: 486-99-36.

АНОТАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДИСЦИПЛІНИ

ОСНОВИ МУЗИЧНОЇ АКУСТИКИ

освітньо-професійної програми підготовки бакалаврів

за спеціальністю 014.13 Середня освіта (Музичне мистецтво),

025 Музичне мистецтво                       

 факультету мистецтв імені Анатолія Авдієвського

НПУ імені М.П Драгоманова

І. Основна мета курсу – засвоєння основ поширення звукових хвиль в приміщенні, фізіології слуху, мови, оволодіння загальними, фаховими та спеціальними компетентностями з основ акустичної фізики, психоакустики, акустичних основ камерного, концертного сольного, оркестрового та ансамблевого звучання в шкільному учбовому процесі, студійній та концертній практиці.

ІІ. Місце навчальної дисципліни в програмі підготовки фахівців даної спеціальності.

Курс «Основи музичної акустики» надає студентам можливість ознайомитись з процесом утворення звукових явищ, змін та процесів функціонування звукової хвилі як основного носія музичної інформації.

ІІІ. Завдання дисципліни: надати студентам ґрунтовні знання у сфері фізики, акустичної фізики, психоакустики, психофізики, основ камерного, концертного сольного, оркестрового та ансамблевого звучання в учбовому процесі, студійній та концертній практиці.

ІV. Основні знання та уміння, яких набуває студент після опанування даної дисципліни

Результати навчання:

  • мати уявлення про теорію звукової хвилі, принципи її поширення та функціонування;
  • вміти здійснювати акустичний та музично-художній аналіз твору;
  • оперувати основними термінами та поняттями.

 

Здобуті компетентності:

  • усвідомлення місця акустики в сучасному світовому та вітчизняному музичному мистецтві та здійснення професійної діяльності у ньому;
  • володіння навичками роботи з використанням інформаційних ресурсів, теоретичних та технічних методів, програмних засобів та комунікаційних технологій, приладами обробки звуку;
  • здатність застосовувати знання, проявляти загальнокультурну та професійну ерудицію;
  • здатність до самостійного пошуку та обробки інформації з різних джерел для розгляду конкретних питань.

 

 

ІV. Короткий зміст дисципліни

Тема 1.1  Ввідна лекція. Рівні величин. Основні визначення. Лінійні та енергетичні характеристики звукового поля. Музична акустика: визначення, роль, основні завдання. Поєднання традиційних та сучасних високотехнологічних підходів. Основні розділи акустики.

Тема 1.2  Історія музичної акустики. Виникнення, передавання, сприйняття звуку. Напрямки сучасної акустичної науки. 

Тема 1.3. Звукова хвиля. Фізичні властивості звуку. Основні процеси утворення, розповсюдження та сприйняття звуку.

Тема 1.4  Основи психоакустики. Закон Фехнера. Шкала Стівенса. Фізіологія слуху. Крива порогу чутності.

Тема 1.5 Нелінійність слуху. Комбінаційні суб’єктивні тони. Номограми індексів гучності. Ефект маскування. Моноауральне маскування. Висота та  музичні шкали. 

Тема 1.6  Тембр. Закономірності сприйняття музичних та мовних сигналів. Стандарт частоти. Парціальні тони Гермгольца. Стаціонарний та нестаціонарний спектр. Фазовий спектр.

Тема 2.1 Склад і класифікація музичних інструментів. Акустика натуральних джерел звуку. Акустична  характеристика оркестрових груп.

Тема 2.2 Акустичні характеристики оркестрів. Історія оркестрів. Типи оркестрів. Посадка оркестрів. Пікові та спектральні рівні звучання.

Тема 2.3 Акустика вокальної мови. Основні механізми звукоутворення та сприйняття мови. Структура голосового апарату. Акустичні характеристики мови, співу.

Тема 2.4 Акустика приміщень (концертно-театральних залів та студій). Архітектурна акустика. Лінійні та нелінійні властивості акустики приміщень. Реверберація. Статистична, геометрична та хвильова теорія структури звукового  поля. Формула Ейрінга. Формула Релея.

VІ. Назва кафедри та викладацький склад, який буде забезпечувати викладання курсу

Кафедра теорії та історії музики, ст. викладач Кульбовський Петро Миколайович.

VІІ. Обсяги навчального навантаження та терміни викладання курсу :

На вивчення дисципліни відводиться 90 годин (3 кредити ЄКТС), з яких: лекційних – ­­18 год., семінарських - 16 год., самостійної роботи студентів – 56 год. Дисципліна викладається у V семестрі.

 

 

VІІ. Основні інформаційні джерела до вивчення дисципліни

  1. Алдошина И.А., Вологдин Э.И., Ефимов А.П., Катунин Г.П. Электроакустика и звуковое вещание :Учеб.пособие для вузов. Горячая линия-Телеком, 2007.
  2. Вахитов Ш. Я., Ковалгин Ю. А., Фадеев А. А., Щевьев Ю. П. Акустика : учебник для вузов. Горячая линия - Телеком, 2016.
  3. Общая акустика. М.А. Исакович. Учебное пособие. Издательство "Паука", Главная редакция физико-математической литературы, М.,1973. - 496 с.
  4. Сапожков М. А. Звукофикация открытых пространств. Радио и связь, 1985.

VІІІ. Система оцінювання:

Поточний контроль: оцінювання виконання завдань на семінарських заняттях, оцінювання модульних контрольних робіт, виконання творчих індивідуальних завдань.

Підсумковий контроль: залік у V семестрі.